[abc80] Kretsschema för kontrollerkort?

juhasz at abc.se juhasz at abc.se
Sat Nov 8 02:35:16 PST 2008

Hej på er!

Jag har också funderat lite i liknande banor. Har faktiskt just nu ett
sd-kort inkopplat till ett abc-lab kort, med lite motstånd och en 3.3V
späningsregulator. Det BÖR fungera men jag har inte hunnit testa än.
Nackdelen är att man måste flippa bitarna själv och skifta in/ut dem till
bytes.

Jag kör helst också så mycket hålmonterat/experimentkort som möjligt. Men
varför inte satsa på något enklare programmerbart, som t ex en CPLD i stil
med EPM 7064. De finns som plcc, och såna socklar kan man ju löda in. Har
funderat lite på att göra ett dylikt kort, som i princip är ett enkelt
SPI-interface (som SD/mmc kort stödjer) för abc-bussen. Det borde bara bli
CPLD:n och en 3.3V spänningsregulator + sockel för SDkorten. Dock är jag
kass på VHDL, men jag har sett att det finns färdiga SPI-rutiner. Sen kan
man ju sköta resten med mjukvara...

En annan rolig grej som har kommit på senare tid är vinculum från FTDI som
är USB-host kretsar. Jag har köpt en VMUSIC2 (se ELFA) som förutom
host-interface till USB-stickor innehåller drivrutiner för FAT-filsystem
och en MP3-spelare. Den pratar också en variant av SPI. Har gjort ett
testprogram i basic för ABC-lab för den men det funkar inte. Projektet
väntar just nu på lite mer tid...

Nackdelen/fördelen är att man kör FAT-filsystem. Jag är ingen varm
anhängare av ABC:ns disksystem. Man skulle ju egentligen bara kunna knåpa
ihop en enkel ABC-device i stil med den UNX:-enhet som finns till den där
gamla x-windows emulatorn.

Robert