[abc80] Kretsschema för kontrollerkort?

Anders Sandahl anders at abc80.net
Sat Nov 8 02:06:04 PST 2008

Hej,

Det är en smaksak om man vill ha CF eller PC. Min tanke var att lyckas bygga
kontrollern med bara hålmonterade komponenter. Då går det att etsa
prototypkort själv. Jag har en del sådana på mitt samvete, har faktiskt
ritat och etsat ett busskort till en ABC en gång. Då byggde jag en egen
kabel för att ansluta en abc894 expansion till en ABC800.

Att rita moderna kort med ytmonterade komponenter är lite knepigare... Det
har jag aldrig gjort. Jag har inte CAD:at ett kort sedan exjobbet, det är 12
år sedan. Då körde vi Orcad för DOS!

Givet att IO:n på FPGA kortet klarar 5V TTL och tristate så borde man kunna
koppla in ABC-bussen i expantionskontakterna och bara bygga något litet
enkelt buss-adapterkort till ABC:n (ja man skulle nog kunna löda ihop en
kabel utan kort). Det är ju inte hela ABC-bussen man behöver för ett
kontrollerkort, om man inte ska ha det till sin ABC80 och passa på att lägga
dos-prommet i FPGA:n. Men kortet var ju inte gratis...

Så schemat:
http://www.abc80.net/zz/kontroller_schema_5510761_01_5510828_01.tif

Resten kommer sen, där står en del matnyttigt!