[abc80] Använd datorn som bandspelare till din ABC80

H. Peter Anvin hpa at zytor.com
Sön Nov 2 09:44:21 PST 2008

juhasz at abc.se wrote:
> Hm, jag kan ha fel här, men använde inte ABC800 ett annat kasettformat?
> Men det skadar ju aldrig att prova...

Samma format, men det bytte från 700 bps till 2400 bps efter headern om
en viss bit var satt i headern.  ABC800 accepterade också ABC80:s
700-bps-format.

> Load via v24 verkar också intressant. Borde funka. Kanske bäst först att
> öppna serieporten med rätt hastighet och stänga den igen innan man
> försöker med load-kommandot?

På 800:an borde du kunna göra LOAD V24:<parametersträng> utan
konstigheter... utom möjligen att den inte känner av EOF.

> Allt experimenterande sker ju förstås på egen risk, men jag tror det är OK
> att koppla in line out till abc:n. En titt i ABC80-schemat visar på en
> liten kondensator i serie med några ganska högohmiga mostånd på ingångarna
> till ett par OP-förstärkare på kassettingången. Verkar inte kapabelt till
> att förstöra något. Vad jag vet är ju dessutom kassettingången mer eller
> mindre designad för line-out från en bandspelare...

Jo, fast en viss bandspelare som byggts särskilt för att övermätta
bandet.  Jag experimenterade en gång i tiden med en vanlig bandspelare
mot en riktig ABC802 och det funkade aldrig.

Men som sagt, det är nog svårt att förstöra ingången.

Funderar fortfarande om det vore värt besväret att bygga det där
Ethernet/CompactFlash-kortet till ABC som jag snackade om för flera år
sedan.