[abc80] ABC80 i DE1 version 4

H. Peter Anvin hpa at zytor.com
Mon Dec 29 15:24:38 PST 2008

juhasz at abc.se wrote:
> Då var det ju inget uppenbart fel i alla fall... Har testat olika
> switchkonf. När sw0 är av så kommer jag förstås bara in i basic. När den
> är på så ser jag diskaccess och så hänger sig allt (samma oavsett
> sw1-positionen). Tror nog mer på att det är något fel med
> sd-kontrollern/sd-kortet än själva data som ligger på kortet (för då borde
> man väl få abort 48 eller liknande...?)
>
> Ska testa lite mer, men har du något bra tips så säg gärna till!

Vad jag gjort för att debugga SD-kontrollern har varit att titta på
CPU-adresserna från SD-kontrollerns CPU med SignalTap och sen försökt
lista ut vad det är som egentligen händer.

Odds i ditt fall är att den aldrig tar sig igenom init-sekvensen.  Jag
kanske kan göra en specialvariant som ger utslag på LED-erna, men här är
en variant med SignalTap II:

I Quartus II, gå till Tools > SignalTap II Logic Analyzer
Klicka på USB-Blaster 0
Klicka på "Add Nodes"
Välj "Filter: Design Entry"
Sök reda på, och lägg dem på listan:

sdcontroller:sdcontroller|ireset
sdcontroller:sdcontroller|T80se:sd_cpu|M1_n
sdcontroller:sdcontroller|T80se:sd_cpu|A

Välj som klocka:

p1l1:pll1|altpll:altpll_component|_clk1

Sätt Trigger till:
	Sequential
	Post Trigger Condition
	Trigger Conditions: 2

Välj "Data: Sample Depth: 4K" (det största som går utan att det står
"can't fit" under "Instance")

Som Trigger condition 1 välj en nedåtflank på ireset.

Som Trigger condition 2 välj M1_n = 0 och A = 02B9 (adressen för
sd_carderr).

Kompilera, programmera (abc80.sof via JTAG, switch i RUN-läge), starta
SignalTap II och tryck på KEY2 (CPU reset).

Nu borde du få ett diagram av signalerna.  Adresserna där SD-kontrollern
varit kan man nu se på A-bussen när M1_n är 0, så det går att se vad det
var som hoppade till sd_carderr.

H. Peter Anvin, Intel Open Source Technology Center
I work for Intel.  I don't speak on their behalf.