[abc80] Använd datorn som bandspelare till din ABC80

H. Peter Anvin hpa at zytor.com
Mon Dec 1 12:04:26 PST 2008

Erik Isaksson wrote:

> Att köra över filer via V24: verkar vara att glömma, LOAD V24: startar
> enligt bruksanvisningen någon terminalmod. Dessutom har de ju konstrat
> till det och lagt signaljord på pinne 7 istf pinne 5, så det blir ju
> till att glöda ihop en egen sladd där med... :-(

Egen sladd behövs, helt enkelt för att ABC är äldre än IBM AT, som
definierade den nuvarande standarden för V.24 över ett 9-poligt
kontaktdon.  ABC använde den i mångt och mycket mer logiska varianten
att använda samma pinnar som ett 25-poligt kontaktdon (den enda
officiella standarden på den tiden), utom för DTR (DB25 pinne 20) som i
stället lades på pinne 1 i stället för "skyddsjord", pinne 6 som är en
ingång (DSR) på DB25 men är +12 V ut på ABC och pinne 9 som är "reserved
for test" på DB25 men -12 V ut på ABC.

Du kan definiera vad som händer med V24: genom att lägga till en massa
tecken efter.  Tyvärr kan jag inte hitta dokumentationen för det just nu...

Är det någon som vet hur ABC-net fungerade tekniskt?  Verkar som i alla
fall ABC802 och ABC806 har det inbyggt...