[abc80] Efterlyser intervjupersoner

Anders Jansson andj at hem.utfors.se
Tors Aug 28 13:47:02 PDT 2008

Hej,

Ska bli kul att läsa lite om ABC80! Hoppas ni får napp på intervjupersoner. Vilket nummer av Datormagazin blir det?

Jag och min kompis Ulf satt ofta i datasalen på gymnasiet i början av 80-talet. Vi gjorde ett spel för två där man styrde ett litet "V" som föreställde ett flygplan, och så skulle man skjuta sin motståndare. Rätt som det var tappade jag något under bordet och lyckades fumla till det så att en kontakt föll ur så att våra ABC80 slocknade! Ingen av oss hade sparat till kasett på länge, så det blev till att börja om igen. En något äldre elev letade fel i en assemblerkod, kanske till nåt Pacman-program. Han tänkte högt en massa avancerade assemblertankar som vi inte förstod mycket av. Men vår klasskompis Lars hängde på i diskussionen till vår omåttliga förvåning! När sedan assemblermannen hade gått flinade Lars sitt bredaste flin och sa: - "Hehe, ifall ni undrar så har jag inte en aning om vad han pratade om!". Han var klurig den där Lars, snacka om grundlurade! Men jag undrar jag, kanske han trots allt visste en del om assembler. Och flygprogrammet då? Jodå, vi lyckade till sist få till ett rätt kul program som inte var alltför vanebildande :-) Men det finns nog inte kvar. Kasettminnet var relativt flyktigt.

Hälsn.
A.J