[abc80] Intresse fõr ett SD/Ethernet-kort för ABC?

H. Peter Anvin hpa at zytor.com
Sat May 12 16:55:08 PDT 2007

juhasz at abc.se wrote:
> Hej!
>
> Jag e klart intresserad!
> Alltid kul om man kan kombinera t ex ett minneskort med nat IO-kort. Jag
> har ett SD wlan-kort t ex som det vore kul att kunna leka lite med...

Troligen kommer I/O-kort inte att stödjas; jag planerar att använda
SD-korten i s.k. SPI-mode, och jag tror inte de flesta SDIO-kort stöder
SPI-mode.  Det är dock troligen den enda realistiska mod att använda det i.

> [...]
> Kan man designa minnet i kortet som en extern ram-expansion med kortets
> minne i 16K-bankar tro? Pa ABC80 ar det ju standard med en 16k extern
> minnesexpansion, men jag tror aven det skulle funka pa ABC800. Jag kollade
> servicemanualen for 802:an pa PC/M och det verkar finnas en signal /XM i
> busskontakten som kan anvandas for att koppla ur delar av det interna
> minnet. Da skulle man kunna ha rejalt med ram (1M?) och lite externt
> (flash)ROM som kan bankas in vid behov av de olika drivrutinerna.
> Fast for att fa det hela att starta av sig sjalv nar man bootar maste man

Det är mer eller mindre "gratis" att få kortet också att funka som en
16->32K utvidning till ABC80; det måste ändå ligga ett DOS på.  Det går
också att ta IEC-arean i anspråk.

Tyvärr finns inget av det tillgängligt på ABC800, som har noll
minnesutrymme tillgängligt för externa anslutningar.  BASIC (24K), DOS
(4K), optionsprom (2K), videominne (2K) och RAM (32K) tar upp hela
minneskartan -- DOS och optionsprom är interna.

> Kanske runt 1000kr? Fast det ar inte sa kritiskt for min del...

Troligen kommer bara kort och montering att kosta minst så mycket...
utan komponenter.  Tyvärr.

> Om man gor ett fullstort kort med nan PLD kanske det aven skulle fa plats
> med lite breadboard-area for egna sma projekt, samt lite extra chip-select

Uhm... att ta fram en del pinnar till en header är nog möjligt, men jag
vet inte om det kvalificerar som "breadboard".

> Som du ser ar jag nog for ett ganska feature-rikt "hacker"-kort. Fast det
> beror ju forstas pa vad som ar genomforbart ocksa....

Jo...