[abc80] Intresse fõr ett SD/Ethernet-kort för ABC?

H. Peter Anvin hpa at zytor.com
Tors May 10 00:21:36 PDT 2007

H. Peter Anvin wrote:
> Hej allihop,
>
> Jag har skissat lite på ett kort till ABC-serien -- en eller två Secure
> Digital-portar plus Ethernet.  Jag undrar om det vore någon som faktiskt
> vore intresserad av ett sådant kort.

Okej... lite mer detaljer skulle behövas av intresserade...

- Behövs två SD-portar?  Merkostnaden är trivial, men det gör layout mer
komplicerad.

- ABC80 eller 800?  Till 800:an, om man ska använda den interna
kortplatsen, måste kortet vara 160x100 mm (det är väl något samma om man
ska köra på ABC80 med en extern kortlåda typ ABC890?)  På ABC80 utan
extern kortlåda vore annars ett mindre kort lämpligare.

ABC-bussen är tydligen något annorlunda(!), men framför allt är den
stora skillnaden minneskartan:

+ På ABC80 finns det rätt gott plats i minneskartan för extra ROM/RAM;
DOS är externt så viss mängd ROM (eller initialiserat RAM) är krav.
+ På ABC800 är DOS internt, och minneskartan är full.  Det betyder också
att

- Vad tycker folk att det hela skulle få kosta (kort, komponenter,
sammansättning)?

- Finns det någon här som har erfarenhet av layout?