[abc80] Intresse fõr ett SD/Ethernet-kort för ABC?

Karlsson Tomas X tomas_x.karlsson at scania.com
Mon Apr 16 13:25:12 PDT 2007

> H. Peter Anvin wrote:
> Jag föredrar Atmel AVR normalt; verktygen till AVR är t.o.m. gratis för
> de flesta modeller.  AT32UC3Axxxx vore huvudalternativet på den sidan
> annat alternativ; de är t.o.m. 32-bitars och har *mycket* mer internt
> RAM (32/64K i stället för 4K.)  Tyvärr kan jag inte hitta
> prisinformation till dessa; det är möjligt att de inte finns på
> marknaden ännu.  De kräver också en extern Ethernet PHY, men det gör
> förmodligen inte så mycket (kan t.o.m. göra board layout lättare.)

Aha, jag har inte så bra koll på AVR men den verkar intressant.

Netburner har bra priser på sina moduler med Freescales ColdFire
http://www.netburner.com/products/core_modules/mod5270.html

Rabbit har också billiga moduler men den största fördelen är att den har
Z80 mnemonics;)
http://www.rabbitsemiconductor.com/products/CoreModules/

Det finns en mängd produkter som skulle kunna passa om man vill ha en
komplett lösning, t ex:
http://www.beyondlogic.org/etherip/ip.htm

/Tomas