[abc80] Luxor ABC1600

H. Peter Anvin hpa at zytor.com
Tors Apr 12 10:48:36 PDT 2007

Anders Bengtsson wrote:
> Hej,
>
> Är det någon här som varit i kontakt med ABC1600? Någon som har lite
> historia runt användandet av denna maskin. Användes den i huvudtaget? Det
> lär ka funnits något cadsystem som kostade skjortan. Skärmen lär ha varit
> bra för tiden 1024*768 at 60Hz, svartvit.

Tror aldrig den såldes särskilt bra.  Luxor hade en tendens att vilja
klättra uppåt på stegen, så de mer eller mindre utvecklade en
marknadsniche och i nästa modell övergav den för större och dyrare
maskiner (både ABC80->800, 800->806, 806->1600), under en tid då
utvecklingen snarare gick åt motsatt håll.  802:an var det stora
undantaget, och 802:an såldes också i hyfsade volymer så vitt jag
förstått, mest in nichar som tidigare haft ABC80.