[abc80] Intresse fõr ett SD/Ethernet-kort för ABC?

H. Peter Anvin hpa at zytor.com
Tors Apr 12 10:40:41 PDT 2007

juhasz at abc.se wrote:
> Hm, vad tror du om att göra ett kort som man stoppar i Z80-sockeln och som
> helt kan bypass:a ABC80x:ans minnesavkodning? Det är ju känt manér och för
> ABC80 måste man väl ta till såna trick om man vill kunna bli av med
> bildminnet och köra ABC80:an som en RAM-maskin (t ex för CP/M - har för
> mig att den CP/M-tillsats som fanns för ABC80 funkade precis så). Default
> skulle förstås den "vanliga" avkodningen vara inkopplad, men genom att
> skriva till någon i/o-port skulle man då kunna koppla in och ut abc:ns
> avkodning och i stället mappa in det expanderade minnet, även på
> [...]

Nix.  Det finns ett PROM på ABC80 för minnesavkodning, och t.ex.
Mikrodatorns 64K-utbyggnad till ABC80 funkade genom att helt enkelt byta
ut detta PROM.  MMU:n som jag har i FPGA-modellen är helt enkelt en
programmerbar variant av samma koncept.

Skulle inte vilja gå in och rota in en 800 numera... vi snackar ju
faktiskt om antika maskiner, och var är egentligen vitsen med att bygga
ett kort till en fysisk maskin om den sedan behöver modifieras?  Då kan
man ju nästan lika bra köra en simulering eller FPGA-modell tycker jag.

	-hpa

P.S. Jag har en fysisk 802:a... har ingen fysisk 80:a, men jag kan
80:ans hårdvara mycket bättre då den ju var dokumenterad i detalj och
hade ett stort hobbyuppbåd runt det.