[abc80] Intresse fõr ett SD/Ethernet-kort för ABC?

juhasz at abc.se juhasz at abc.se
Tors Apr 12 09:13:58 PDT 2007

Hej!

Kul att det händer lite nytt på ABC-fronten. SJälv har jag varit lite
inaktiv på sistone......

Men jättekul om det kunde bli ett nätverkskort/SD-interface till ABC:n!
Jag skulle helt klart vilja bygga ett om det blev av (och kanske hjälpa
till att hacka lite kod om det behövs...).

Tror också det är en bra ide med en microkontroller som avlastar ABC80:n
(och det är ju helt i ABC-andan, för diskkontrollerna är ju nästan lika
smarta som centralenheten). Det skulle vara kul om man skulle kunna
skriva:

5 ON ERROR GOTO 100
10 OPEN "HTP:" ASFILE 1
20 PRINT #1, "GET http://www.google.com/index.html"
30 INPUT #1,A$
40 PRINT A$
50 GOTO 30
100 END
Vilka möjligheter....

Om man ändå ska ha med ett SRAM och en CPLD kanske man skulle lägga in en
mappad minnesexpansion i designen också? För börjar man ladda ner grejer
räcker inte 32K speciellt långt...

Robert