[abc80] ABC80 i iPod

juhasz at abc.se juhasz at abc.se
Tors Nov 2 03:25:40 PST 2006

Hej pa er!

Eftersom jag nufortiden tillbringar mycket tid i Londons tunnelbana tankte
jag att det kunde vara kul att ha sin ABC80 med..... Jag hackade ett tag
pa en javavariant, men det gar lite segt pa mobiltelefonen... Sen hittade
jag for nagon vecka sen Rockbox (www.rockbox.org) till ipod, och kunde
inte lata bli att hacka ihop en simpel emulator for Abc80. Den ar i
alfaalfa-stadiet just nu (inte ens grafiken funkar), men som synes av
bilden nedan, sa har jag portat en simpel HD-kontroller-modell, och
emulatorn funkar fint med hpa:s diskimage till fpga-projektet. Har inte
testat sa mycket, men t ex ufddos och TED funkar fint.

www.juhasz.se/abc80.jpg

Jag ska lagga upp kallkoden sa snart jag beautifierat den lite... Den
bygger pa Marat Fayzullins Z80-karna, och kompileras som en rockboxmodul.
Rockbox ar verkligen hackarvanligt (skulle nog nastan saga battre an
ipodlinux), och det tog typ tva kvallar att stoppa in Z80-emulatorn i
koden och skriva till det ABC80-specifika...

Sen undrar jag vad ni andra emulatorhackare anvander for HD och
diskkontrollermodeller. Min enkla modell kanner helt enkelt av
kontrolleraddress 36, och kanner sen av laskommandot och tillhandahaller
ratt sektor pa dataporten. Resetkommandot ar ocksa implementerat. Det
verkar racka for lasning, men skrivning funkar samre tyvarr med
motsvarande modell...

Nu ska jag bara se hur man kan implementera ett tangentbord med hjalp av
scrollhjulet........ ;)

Robert