[abc80] ABC firmware & disk images

H. Peter Anvin hpa at zytor.com
Sat Mars 18 12:55:18 PST 2006

exon at lysator.liu.se wrote:
> [...]
>
> Håller på med lite vidareutveckling av ABCWin, bl a stöd för disketter och
> ABC800M/C HR.
>
> Just nu finns stöd för ABC830 (2x160k-disketter) i ABC800-varianten, samt
> något så udda som en ABC800M med färggrafik...
> Min största källa till information har hittills varit www.devili.iki.fi,
> men nu behöver jag lite hjälp att komma vidare, och hoppas någon här kan
> vara till nytta!
>
> * Är det samma basic-prom för ABC800M och C? Om så, hur avgörs om det är M
> eller C-hårdvara? Annars, är det någon som sitter på en prom-image för

Jag *tror* det är olika.

Jag har en fysisk 802:a som jag nog kan dumpa om det är någon som är
intresserad.  Tyvärr kan det nog ta lite tid, eftersom tangentbordet
behöver en ny kabel.

> * Har hittat ett antal disketter till ABC80x i teledisk-format. Dock
> lyckas jag inte konvertera tillbaka dem till "råformat"; oftast tycker
> TeleDisk att det är fel format, eller så kastar den om sektorerna. Någon
> som lyckats bättre, eller som kanske har tillgång till andra disk images?

Finns formatet dokumenterat någonstand?

> * Jag saknar dos-prom till ABC80. Någon som har en image? All annan
> information om olika diskettformat och controllers är även av intresse.

Till min FPGA-modell använde jag Anders Franzéns port av UFD-DOS,
tillgänglig från ABC-bankens kopia på www.devili.iki.fi.  Det lät mig
implementera ett CompactFlash-kort som en HD-enhet.  Lite fusk, kanske,
men ett 64 MB-kort är nog för att lagra hela programbanken...!

Har skissat ett par gånger på ett kombinerat CompactFlash (eller MMC/SD)
och Ethernet-kort till ABC-serien.  Vet inte om jag någonsin kommer att
hitta tid att göra det på allvar, i synnerhet inte som det är såpass
dyrt att göra kort i små serier.