[abc80] ABC firmware & disk images

exon at lysator.liu.se exon at lysator.liu.se
Sat Mars 18 03:32:25 PST 2006

Hej alla!

Håller på med lite vidareutveckling av ABCWin, bl a stöd för disketter och
ABC800M/C HR.

Just nu finns stöd för ABC830 (2x160k-disketter) i ABC800-varianten, samt
något så udda som en ABC800M med färggrafik...
Min största källa till information har hittills varit www.devili.iki.fi,
men nu behöver jag lite hjälp att komma vidare, och hoppas någon här kan
vara till nytta!

* Är det samma basic-prom för ABC800M och C? Om så, hur avgörs om det är M
eller C-hårdvara? Annars, är det någon som sitter på en prom-image för
ABC800C?

* Har hittat ett antal disketter till ABC80x i teledisk-format. Dock
lyckas jag inte konvertera tillbaka dem till "råformat"; oftast tycker
TeleDisk att det är fel format, eller så kastar den om sektorerna. Någon
som lyckats bättre, eller som kanske har tillgång till andra disk images?

* Jag saknar dos-prom till ABC80. Någon som har en image? All annan
information om olika diskettformat och controllers är även av intresse.

Tackar på förhand
Erik