[abc80] Hej på er och Gott Nytt År

juhasz at abc.se juhasz at abc.se
Tis Jan 3 03:42:42 PST 2006

Hej på er!
> John-Erik Näslund @ 2006-01-03 (Tuesday), 08:44 (+0100)
Det händer att den åker fram ur garderoben ibland. Det brukar mest bli
lite basic/hårdvaruhackande. Varför? Tja, varför inte... ;)

> Jag har lite av en plan att leka lite med någon emulator någon gång, men
> det är inte direkt högprioriterat. Det som stoppat mig mest hittills är
> att jag inte googlat ordentligt efter en som fungerar bra under en
> modern Debian/Linux. (Sist jag försökte vill jag minnas att jag hittade
> en som inte ville fungera med nyare X11 än R5, men det var flera år sen)

Det vore kul att få till en ordenlig modern open-source emulator som t ex
använder SDL. (speciellt när jag nu bor i england men har abc80:orna kvar
i sverige).

Det finns ju en del redan: (http://www.devili.iki.fi/pub/emulators/Luxor/)
+ ABCwin funkar rätt schysst med spel men verkar ha lite problem med
större program som TED och ASS.

+ Mess verkar ha ett halvfärdigt men ambitiöst stöd för abc80-abc806.
Källkoden säger att "Kurt Coder" skrivit drivrutinen... Nån som känner sig
skylig?

+ Själv har jag hackat lite på den gamla x-baserade emulatorn. (abc80-1.2
som ligger på devili.iki.fi ovan). Den funkar rätt bra (på Mac OSX) om man
fixar till koden lite så den inte antar att skärmen bara har ett
bitplan... Men den har också lite problem med timing och läsning av
tangentbordet.

Robert