[abc80] ABC 80 och 80x i MESS-emulatorn

H. Peter Anvin hpa at zytor.com
Tors Mars 31 02:15:17 PST 2005

H. Peter Anvin wrote:

> Hej,
>
> Du har inte möjligen en länk?

Hittade den själv... http://www.mess.org/ ... väldigt intressant :)

Efter att ha gjort FPGA-versionen av ABC80 "plus" vore det förmodligen
rätt lätt att byta ut en del av "chipsen" på moderkortet och bygga en
ABC800C i stället.  Textgrafiken är redan ABC800C-kompatibel, men den
behöver skrivas om en del för att kunna köra HR-grafik (240x240) på
samma skärm.  Det betyder nog att gå tillbaka till den "riktiga"
6x10-matrisen som ABC-serien använde (jag har kört en 8x16-matris
istället, som för 80 kolumner blir 25 MHz på en VGA-skärm i
400-linjer/70 Hz mode, d.v.s. samma som högsta CPU-frekvensen jag kört.)

För att köra 240x240 så måste man dubbelscanna och köra i 480-linjer/60
Hz mode.  Pixelfrekvensen blir då 18.9 MHz i 80 kolumner så det är helt
klart inget tekniskt problem.