[abc80] Programmera ABC80 i C? ABS-filer?

H. Peter Anvin hpa at zytor.com
Fre Feb 4 13:12:06 PST 2005

Robert Juhasz wrote:

> Min approach hittills har varit att använda z88dk (som faktiskt har en
> ABC80-target, dock endast konsoll-i/o) för att generera en binärfil som jag
> sedan konverterat till en intel-hexfil.

Kollade lite på ABC80-bibban, och de talar direkt till hårdvaran i
stället för att använda standardfunktionerna i BASIC-rommet.  Verkar
vara fel idé i min åsikt, i synnerhet då om man använder enhetslistan på
vanligt sätt funkar ju också allting annat på vettigt sätt, plus CUR()
vilket lär behövas (de har en ANSI-motor för en del portar, men inte för
ABC80-porten vad jag kan se.)

ABC80 hade faktiskt ett virtuellt filsystem (VFS), vilket var ovanligt
på den tiden (MS-DOS, t.ex. fick inte sitt förrän DOS 3.2 om jag minns
rätt.)  800:an förbättrade det något, b.la. genom att ge konsollen ett
riktigt namn (CON:) i stället för bara ett filnummer (0).  Det är f.ö.
hur lätt som helst att länka in ett CON: i ABC80:s enhetslista; det är
möjligen något som crt0 borde göra.