[abc80] Programmera ABC80 i C? ABS-filer?

Robert Juhasz juhasz at abc.se
Tors Feb 3 00:54:30 PST 2005

Hej!

Ett av mina projekt sen jag ryckte ut min ABC80 ur förrådet har varit att
försöka programmera den i C. Tänkte kolla om det är någon mer än jag som
kommit på iden. OK, jag vet att alla riktiga hackers kör basic+assembler,
men i alla fall...

Det finns ju en del c-kompilatorer för Z80 (tex BDS, Hitech etc under cp/m och
z88dk och sdcc för pc/unix), och även smallc för abc800 om jag minns rätt.

Min approach hittills har varit att använda z88dk (som faktiskt har en
ABC80-target, dock endast konsoll-i/o) för att generera en binärfil som jag
sedan konverterat till en intel-hexfil. Så långt är allt bra (och detta kan man
säkert göra med alla andra kompilatorer ovan). För att sedan testa på ABC80 kan
man antingen använda ett basicprogram, ITHLDR.BAC, för att ladda filen. Det
funkar med ett enkelt exempel (konsoll-io och lite matte). Dock skulle jag vilja
generera ABS-filer så det går snabbt och smidigt att köra från DOS. Det finns
program (ITHABS.BAC) som gör detta, men det fungerar inte.

Nu undrar jag:
- Finns det några begränsningar var i RAM:et man kan lägga
ABS-filer? z88dk är lite dum så all kod hamnar från adress 50000. Men för ett
litet program borde det vara OK tycker jag.

- Finns det något annat Magiskt Knep(tm) man skall använda för att göra
ABS-filer? Jag har sett någon notering om en återhoppsadress för att komma till
baka till DOS ordentligt. Men mitt program startar inte ens!

Målet med detta är förstås att porta ls, vi, emacs... ;)