[Fwd: [abc80] Ny på listan]

Anders Bengtsson anders at abc80.net
Tors Jan 15 15:24:00 PST 2004

Hej!

Det sistnämnda kortet är troligen en diskkontroller. Det låter som om det är
bestyckat på ett sätt som gör det till en diskkontroller. 40 pinnars kapslen
är troligen själva floppy kontroller kretsen. Den 25poliga kontakten är till
floppystationen (troligen passar det till ABC832). Finns det någon
typbetäkning?
Kortet med könsbytare, är det 64 poliga stift kontaktdon? Vilka kön sitter
det på det.

Centronikskortet, har det samma bestyckning som den troliga
floppykontrollern?
Normalt sett så ska ett disksystem till abc80 bestå av:

ABC80 <-> Busskabel <-> expantionslåda <-> floppykontroller <-> floppykabel
<-> Diskstation.

Om expantionslådan har samma format som ABC832 så finns där en speciell slot
där man ska stätta busskablen (vars ena ända har ett kretskort med kontakt).
Den här sloten är utmärkt med en lysdiod i underkant. Sen ska det vara
utmärkt I/O på ena sidan och memmory på andra sidan kablen. I/O är till
vänster (om jag minns rätt). Här ska floppy kontrollern sitta.

Busskablen har 2st 64-poliga kontakter, i ena ändan med en kåpa och i andra
ändan iform av ett helt kretskrot.

Floppy kablen ska ha en 25polig och en 37polig dsub kontakt i varje ända.

Hoppas att du lyckas identifiera de olika delarna, sen ska det bara vara att
koppla ihopa delarna och köra. Notera att man slår på spänningen till ABC80
sist.

Det kan finnas något nyttigt på:
http://www.abc80.net/Utstallningen/Luxor/Luxor_HW_Info/luxor_hw_info.html

Lycka till!