[abc80] Ny på listan

Iggy Drougge igdr6800 at mbox.su.se
Tors Jan 15 14:37:11 PST 2004

Hej, ABC-vänner.

Efter mycket om och men har jag kommit över en bildskärm till mina ABC 80
(jävla Luxor som skulle baka in nätdelen där) och även en RF-modulator
(någon som vet vad stiften på DIN-kontakten gör?) och har därmed börjat
utforska burken. Allt verkar lite stukat, såväl bildskärmshantering som
ljudkretsen.
Dock stöter jag på patrull eftersom alla mina bandstationer är trasiga.
Emellertid har jag tre diskettstationer: två Luxor 832(?) och en åttatummare
från Sattco eller Tranfor, samt expansionschassin. Dock verkar det vara
litet tunnsått med styrkort, så jag undrar om någon kan hjälpa mig att
pussla ihop ett fungerande disksystem för 80:an.
Vad jag har lyckats gräva fram är:
* Ett DOS-kort för DD-80.
* Ett parallellportskort (centronicskontakt).
* Ett könsbytarkort (???).
* Ett ABCbus/DB4680-kort med Z80A CPU, Z80A PIO, ROM, TTL-logik och en
40-bens kapsel från Fairchild (eller Fujitsu?). Kortet har även en
DB25-kontakt utåt.

Jag har antagit att det sistnämnda kortet var nån slags enkortsdator från
DIAB, men efter att ha läst gamla listmeddelanden undrar jag om det inte
ändå kan vara ett styrkort.

Nån som vet? Kan man få ihop ett diskettsystem av allt detta bråte?