[abc80] ABC80 i en FPGA - försöker igen :)

H. Peter Anvin hpa at zytor.com
Fre Sep 12 00:08:00 PDT 2003

H. Peter Anvin wrote:
> Fick precis ett packet med en kort baserat på en Altera Cyclone EP1C20
> FPGA.  Det är ungefär 900.000 gates i stället för de 100.000 som det
> tidigare kortet jag försökte med.  Tyvärr är det också dubbelt så dyrt
> (och det med 50% specialpris) när man räknar med att VGA- och
> tangentbord kräver ett särskilt dotterkort som jag fick beställa från
> Europa...
>
> Det är dock ett mycket trevligt kort med både Ethernet, två serieportar
> och CompactFlash.
>
> Nu kan jag i alla fall försöka igen... :)

Hej allihop,

Jag har inte hört av mig på ett tag ... jag har kommit rätt långt med
det här projektet, och hoppas kunna boota ABC80 innan månaden är slut.

Har hittills fått att fungera: displaydel, tangentbordskontroller (med
egen CPU, eftersom jag ville använda ett vanligt PC-tangentbord som
måste avkodas) och en minneskontroller.  Jag har också implementerat en
PIO, men har inte testat den ännu.

CPUn som jag använder är en existerande implementering vid namn T80; i
det här systemet går den upp till 55-60 MHz; jag kör på 50 MHz.

När det här väl bootat kommer grejer som CompactFlash och nätverk.
Hoppas på att lyckas få första ABC80:n på Internet :)