[abc80] ABC80 i en FPGA version 4

H. Peter Anvin hpa at zytor.com
Tors Okt 23 00:10:58 PDT 2003

Hej allihop,

Jag har precis uppdaterat ABC80 i en FPGA igen, det finns nu på:

	ftp://ftp.abc80.org/pub/fpga/abc80/

abc80-4.tar.bz2 eller abc80-4.zip är nyaste versionen.

Nu finns där dessutom en CompactFlash-image med ABC-klubbens programbank
på, plus ett program för att skapa CompactFlash-filer i UFD-DOS-format.
  Detta är cf.img.bz2 för själva imagefilen, eller abccard.tar.bz2 för
filträdet plus programmet som skapat imagefilen.

Vet inte hur mycket mer jag kommer att meka på det här, i alla fall inte
på ett tag.  Det vore iofs kul att få Ethernet att funka så man kan ha
en ABC80 som webbserver, men jag måste leta hus först :)

	-hpa

Changes in release 4:
---------------------

* Handle the case where the CompactFlash card is removed from the
   socket a bit saner.

* The firmware requires masm-0.1-hpa2 to assemble (yet another bug in
   this horribly broken assembler fixed.  Really need to find a better
   one.)

* 80 character screen is now the default.

Changes in release 3:

* 80-column mode now properly supported, including switching the BASIC
   ROM.

* The 7-segment LED is used as a substitute for the sound generator.