[abc80] ABC80 lever :)

H. Peter Anvin hpa at zytor.com
Fre Okt 3 01:54:57 PDT 2003

Hej allihop,

Efter rätt mycket byngel har jag faktiskt fått min ABC80-i-en-FPGA att
fungera!  Bilder på kortet och på skärmen finns på:

	http://www.zytor.com/~hpa/fpga/

Som det nu är finns det en hel del som fortfarande inte funkar... det är
något strul med interrupt, och jag har inget stöd för
CompactFlash-kortet ännu så inget massminne.  Däremot har jag lagt till
en enkel MMU eftersom kortet har 1 MB SRAM (plus 16 MB SDRAM som jag
inte har gett mig på ännu)... det går alltså att programmera om
minneskartan och lägga BASICen i RAM eller skriva en ramdiskdriver eller
vad sjutton som helst.  Förmodligen kommer det till nytta när det är
dags att skriva stöd för CompactFlash -- CompactFlash har ju
512-bytessektorer, medan ABC körde med 256, så buffrarna är för små.

Observera att det är ett vanligt PC-tangentbord (köpt för SEK 79 på
Claes Olsson i Västerås), men det finns en separat
tangentbordskontroller i FPGA:n, så ABC80 "ser" den som det avkodade
Keytronics-tangentbordet som fanns i den riktiga ABC80.

Videodelen är egentligen mer lik ABC800C än ABC80; dessutom stöder den
80 tecken (jag har dock inte fixat en "patchad" BASIC för 80 tecken än.)

... sen att få Ethernet att funka så vi kan köra en ABC80 som webserver :)

Mer om det hela, och källkod, när jag har fixat interruptproblemet, och
fått sova lite... :)