[abc80] Minneskarta

H. Peter Anvin hpa at zytor.com
Fre May 16 13:17:16 PDT 2003

Bjorn Jansson wrote:

> Vilka delar är intressanta?
>
> Visst kan jag pdf:a  men det tar ju en bra stund att göra allt....
>
> Vilka böcker är intressanta och vilka delar?
>
> Jag har
> blå boken ABC om Basic 216 sidor, är ju mest om Basci programmering
> Gula boken ABC om programmering 201 sidor + programmeringskortet Basic + lite mer
> "blå vita" boken Avancerad programmering på ABC80 221 sidor Joystick m.m.
> Microdatorns ABC, Gunnar Markesjö 234 sidor..mycket hårdvara!!!
>
> Så det blir ju mycket att scanna... men visst några kaptiel går ju bra...
>
> Vilken bok skall jag börja med?

Jag känner faktiskt inte till den gula boken, så den ska jag låta vara
för tillfället...

De delar av Avancerad Programmering som faktiskt hade något med ABC80
att göra (inte om strukturerad programmering, joystick-hackning och så
vidare) -- d.v.s. minneskarta, systemvariabler, ROM-rutiner, och
enhetslista -- vore nog för min det det mest intressanta.

Mikrodatorns ABC var iofs en välskriven bok med mycket kul... men jag
tror faktiskt att jag har större delen av den informationen i minne,
skrämmande som det låter; kanske för att jag aldrig egentligen ägde
boken utan sommarlånade den från bibblan sommaren -83 (familjen var på
husvagnssemester till Norge den sommaren och det jag kommer ihåg var de
böcker jag läste, Morokulien, och hemlagad pizza :)