[abc80] ABC80s bildminne

H. Peter Anvin hpa at zytor.com
Tors May 1 13:30:38 PDT 2003

ABC80 hade en, ska vi säga, originell organisation av sitt bildminne;
tanken verkar ha varit att undvika komplex logik för att hoppa tillbaka
från slutet på en rad till början av samma rad (som ju krävs när man
tillverkar tecknen i hårdvara.)

Är det någon som kommer ihåg detaljerna?  I synnerhet, hur påverkades
detta när man hade 80-teckenstillsats?

Jag fick mitt FPGA-kort igår, och har börjat hacka på bildskärmsdelen.
I mångt och mycket har designen jag sketchat på (svengelska, hu...)
blivit rätt lika den "riktiga" ABC80, inte helt avsiktligt.

Själva FPGA:n har 10 st s.k. block-RAM, vardera på 512 bytes och
tvåportigt.  Dessutom har kortet 16 MB SDRAM och 256K flash-ROM (en del
av detta används dock för själva FPGA-programmet.)  Ursprungligen
funderade jag på att försöka dela SDRAM mellan bildminne och RAM, men
det känns fel... ABC80 hade ju separat bildminne och teckengenerator,
och det gjorde ju både hårdvaran enkel och maskinen väldigt snabb för
sin tid.

Så, i alla fall, nu har jag tänkt om och planerar använda 4 st block-RAM
(2K) till bildminnet, 3 st till teckengeneratorn (96 tecken på 8x16
pixels, resultatet blir 640x384 som genereras så signalen är kompatibel
med standard 720x400 VGA textmod.)  De 3 som blir kvar blir två till
tangentbordskontrollern (ABC80 använde ju ett avkodat tangentbord, medan
jag använder ett icke avkodat PC-tangentbord) och ett som jag tänkt
använda som MMU för att kunna addressera hela RAM och ROM.  Det blir
lite som ABC80:s minnesavkodningsprom, men med ytterligare adressbitar.