[abc80]Första brevet...

H. Peter Anvin hpa at zytor.com
Tors Apr 24 22:44:49 PDT 2003

Hej allihop...

Hittills så har vi en lista på fyra personer... det kommer väl fler
senare, antar jag, men de kan ju titta i arkivet.

Ett par praktiska detaljer: som listan nu är konfigurerad finns
medlemslistan och arkivet tillgängliga på nätet, men endast för dem som
gått med i listan.  Det verkade som en hyfsad kompromiss, men om folk
misstycker så kan det ändras åt ena (totalt öppet) eller andra (endast
sysop) hållet.

I vilket fall som helst... själv har jag en svaghet för ABC-datorerna
sedan jag lärde mig programmera på dem som tonåring på 80-talet.  Körde
också en del Spectrum och C64, men de var aldrig lika intressanta tyckte
jag.  Dessutom gjorde jag flera hårdvarukonstruktioner, på papper, som
aldrig blev byggda (hade inte råd), b.la. en färgtillsats till ABC80.

Körde en hel del ABC802 1984-86 och skrev b.la. en egen assembler.

Flyttade till USA 1988, gick på universitetet här, blev involverad i
Linux-projektet 1992, och jobbar nu som "software engineer" på Transmeta
Corporation, som utvecklar mikroprocessorer.

I mitten på 90-talet fick jag en ABC802 till skänks, tyvärr har jag inte
haft någon större användning av den då en saknar diskdrive.  Försökte
bygga en, men det visar sig att jag har en controllerkort som bara
stöder 40-tracksdrivar (ABC830) och därför inte funkar med "moderna"
80-tracksdrivar.

I förra veckan fick jag fatt på ett program för automatisk
kretskortsdesign, och knåpade ihop en design för en
CompactFlashcontroller för ABC800 mest för skojs skull.  Elektroniskt är
det enkelt nog, men man lär få skriva ett nytt DOS i princip från
början, i alla fall om det inte finns någon som vet om *källkoden* till
ABC-DOS finns någonstans att få tag i.

Nåväl... fick lite blodad tand på det där, så jag beställde ett
FPGA-kort från XESS (http://www.xess.com/prod026.php3) för att leka
med... tänkte försöka knåpa ihop en ABC80 till att börja med.  Det finns
en syntesmodell för Z80 färdig (http://www.opencores.org/projects/t80/),
och någonstans i någon låda har jag ett fullständigt kretsschema till
ABC80 liggande.  Z80 PIO är en relativt enkel krets, så det blir nog
inte alltför svårt att emulera.

Att göra 800:an vore nog lite marigare i och med att den använder fler
LSI-stödchip (åtminstone Z80 CTC, SIO och DART.)

Vi får se... borde få kortet någon gång nästa vecka.